De herziening van het curriculum Lees online
Academy4Learning
Beste lezer,
Het is een feit! Jij hebt zojuist het eerste Academy4Learning le(e)sdossier ontvangen in je mailbox. Het dossier geeft jou inspiratie, houdt je op de hoogte van de actualiteit en blikt vooruit op wat komen gaat.

Vanaf nu ontvang je elke maand een nieuw le(e)sdossier boordevol onderwijs! Het le(e)sdossier van deze maand gaat over de herziening van het curriculum.

Veel le(e)splezier!
Thema
Welke invloed heeft de herziening van het curriculum op het onderwijs?
Op 5 maart bespreekt de Tweede Kamer de voorstellen van Curriculum.nu! Dat is best spannend, want deze voorstellen voor herziening van het curriculum hebben rechtstreeks invloed op ons onderwijs, op wat onze leerlingen moeten kennen en kunnen. 
 
In de voorstellen voor een herzien curriculum wordt uitgegaan van negen leergebieden: Nederlands, Engels / moderne vreemde talen, rekenen & wiskunde, burgerschap, digitale geletterdheid, mens & maatschappij, mens & natuur,  kunst & cultuur, en bewegen & sport. 
 
Bij het samenstellen van deze leergebieden is uitgegaan van het huidige onderwijsstelsel, de huidige onderwijstijd en de huidige vakken en profielen, aangevuld met digitale geletterdheid en burgerschap. Deze twee laatste leergebieden zullen niet als ‘vak’ vormgegeven gaan worden, maar worden onderdeel van het gehele curriculum. 
 
De voorstellen dragen bij aan:
  • Het beperken van de overladenheid van het curriculum;
  • Soepele overgang van po naar vo (met deze curriculumherziening worden primair en voortgezet onderwijs integraal en in samenhang herzien);
  • Samenhang binnen én tussen vakken/leergebieden;
  • Meer ruimte voor het eigen schoolaanbod;
  • Balans in de doelen van het onderwijs (met deze voorstellen wordt de balans tussen kwalificatie, persoonsvorming en socialisering hersteld).

In dit le(e)sdossier 
In dit le(e)sdossier vind je onze podcast over de curriculumherziening, waarin we ingaan op het ontstaan van de voorstellen en zeker ook op wat dit voor de docent gaat betekenen. En we beantwoorden de vraag waar scholen en docenten nu al op kunnen voorsorteren of rekening mee kunnen houden. Ook kun je lezen over hoe wij ontwikkeling en professionalisering op het gebied van digitale geletterdheid voor ons zien - en hoe wij jou kunnen ondersteunen op dit gebied. Dit geldt overigens niet alleen voor digitale geletterdheid. Ook op het gebied van leerdoelgestuurd lesgeven – waar het herziene curriculum docenten meer ruimte voor geeft - ondersteunen wij jou graag.  
Podcast

In de tweewekelijkse podcast 'dit gaat van jullie eigen tijd af' helpt Academy4Learning docenten om tussen alle vernieuwende bomen een beetje zicht op het onderwijskundige bos te houden.

Kijk voor alle podcasts op www.academy4learning.nl/podcast
#14 Podcast met Curriclum.nu

In deze podcastaflevering duiken we in de curriculumherziening, in curriculum.nu. We spreken over doorlopende leerlijnen, het overvolle programma, burgerschap, digitale vaardigheden en over wat deze herziening van het curriculum betekent voor jou als docent? Wat moeten onze leerlingen kennen en kunnen? We bespreken dit samen met Stefanie van Tuinen (van SLO).

Luisteren
#11 Podcast over de digitale docent

Een docent heeft geen technologie nodig om een goede les te geven, maar technologie kan wel meerwaarde bieden in die les én het werk van de docent verlichten. Onderwijsadviseur Anna-Sophie de Lugt geeft haar visie op hoe digitaal vaardig een docent moet zijn en geeft docenten én schoolleiders dikke tips over hoe ze aan de slag kunnen met digitale vaardigheden.

Luisteren
&nsp;
Uitgelicht
Wat vraagt het nieuwe curriculum van jou als docent?
In de voorstellen van Curriculum.nu wordt digitale geletterdheid niet als een apart vak gezien. Digitale technologie is immers ook niet een geïsoleerd domein. Het hangt namelijk samen met bijna alles wat wij tegenwoordig doen. Van nieuwe schoenen bestellen en boodschappen doen naar online bankzaken en sociale contacten. Veel logischer is het dan om digitale geletterdheid te verweven in álle lessen. Maar wat bekent dat? Wat vraagt dat van jou als docent? Moet dan iedere docent een soort ict’er worden?
Nee, zeker niet. Tóch weet je stiekem veel meer van digitale technologie dan je denkt. Bovendien weet een groot deel van je leerlingen veel mínder dan je denkt… De kern van Digitale geletterdheid gaat dan ook over achterliggende concepten, ethiek en omgangsvormen. Te abstract? Wellicht. Laten we het concretiseren.

Het ontwikkeltraject

Integratie van Digitale geletterdheid vereist wel aandacht. Bijvoorbeeld door concrete leerdoelen op te stellen en het verkrijgen van didactische handvatten. Wil je leren hoe je digitale geletterdheid kunt integreren in je lessen? Hoe je je (vak-)kennis kunt omzetten in digitale geletterdheid? Volg dan het ontwikkeltraject ‘Digitale geletterdheid’.

Het ontwikkeltraject Digitale geletterdheid is als volgt opgebouwd:

Module 1 - ICT-basisvaardigheden: aan de slag met je device 

In deze module ga je aan de slag met je basisvaardigheden. Je leert de basisprincipes van computers en hebt het met collega’s over de belangrijkste concepten. Ben je al vaardig? Dan start je met module 2, Mediawijsheid.
Lees meer.

Module 2 - Mediawijsheid 

In deze module staat mediawijsheid centraal. Je kijkt kritisch naar je eigen smartphone gebruik, maar ook hoe je dit kunt vertalen naar de onderwijspraktijk. Je leert ook over begrippen als sextingviral gaan en memes. Lees meer.

Module 3 - Informatievaardigheden 

In deze module ga je aan de slag met misschien informatievaardigheden. Je leert hoe je leerlingen kunt helpen bij het online vinden en verwerken van informatie. Maar ook hoe leerlingen van informatie kennis kunnen maken.
Lees meer.

Module 4 - Leerdoelgericht lesgeven 

Het integreren van digitale geletterdheid in je curriculum vraagt om leerdoelen. Wát wil je dat leerlingen leren, hoe wil je dit gaan bereiken en vooral ook: wanneer ben je tevreden. In deze module kijk je samen met collega’s op welke laagdrempelige manier je digitale geletterdheid kunt verweven in jullie curriculum. Zonder dat het stress oplevert natuurlijk.
Lees meer.

Bonusmodule - Computational thinking 

Computational thinking wordt vaak gekoppeld aan programmeren, maar dat is onterecht! Het gaat over ingewikkelde dingen opknippen in behapbare sub-onderdelen, stapsgewijs denken en abstract redeneren. In deze module leer je hoe je dit in je lessen kunt toepassen. Lees meer.

Gratis adviesgesprek

Wil je meer informatie over het ontwikkeltraject Digitale Geletterdheid of sparren wat wij voor jouw team kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 088 40 50 570 of info@academy4learning.nl
Test hoe digitaal vaardig jij zelf bent! 
Wij hebben een mini-nulmeting digitale geletterdheid ontwikkeld. Meet in een paar vragen jouw kennis en vaaridgheden op het gebied van ICT-basisvaardigheden. 
De mini-nulmeting is gratis en inclusief rapportage. 

Gratis mini-nulmeting
Interessante linkjes
Wil je meer weten over de herziening van het curriculum of wat de wijzigingen voor jouw vak betekenen? Wij hebben een aantal interessante links voor je op een rijtje gezet. 

Geef je mening!

Burgerschap wordt onderdeel van de les. Wat vind jij hiervan? En hoe kunnen we dit binnen de school het beste vormgeven? Geef jouw mening over de drie stellingen en ontvang in het volgende le(e)sdossier de uitslag.  

Ja, ik doe mee...
&nsp;
In april
Het volgende Le(e)sdossier: werkdruk
In het volgende le(e)sdossier duiken we in de wereld van werkdruk binnen het onderwijs. Wanneer ben je (werk)druk? Waarom doen we wat we doen? En waarom doen we het zó? 

Kun je zo lang niet wachten? Volg ons dan op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram en blijf op de hoogte van professionalisering in het onderwijs.
Tot in april!

P.S. Denk je dat dit le(e)sdossier ook voor jouw collega's interessant is? Stuur 'm door! Aanmelden voor het maandelijkse le(e)sdossier kan hier

Academy4Learning
Joan Muyskenweg 22
1096 CJ Amsterdam
088 40 50 570
info@academy4Learning.nl
Afmelden | Gegevens wijzigen